Sofie Henriksen

Kvaliteten i kontakten mellem mennesker og til os selv er afgørende for vores arbejdsglæde, samarbejde og resultater.

Kontakt +45 25 44 14 53

Kvaliteten i kontakten mellem mennesker og til os selv er afgørende for vores arbejdsglæde, samarbejde og resultater.

Sammen styrker vi jeres trivsel.

Som leder er du den primære ansvarlige for jeres trivsel og udvikling, og der er flere veje til målet:

Erfaring

Siden 1997 har jeg haft fornøjelsen af at arbejde med ledelse og udvikling af relationskompetence i den private sektor og siden også i den kommunale.

Jeg er optaget af samspil mellem mennesker – særligt i asymmetriske relationer, hvor magtforholdet er ulige – som ledere og personale, der har ansvaret for store som små mennesker.

Det er min erfaring og læringstilgang, at dilemmaer og oplevelser fra hverdagen skaber bro til praksis og bidrager til læring med det samme.

Min bog

Min bog ”Blik for samspillet” henvender sig til personale i dagtilbud og er afsæt for kompetenceforløb, hvor relationsarbejdet er centralt. Samspil fra denne verden giver også genklang i andre kontekster og mulighed for læring, og derfor bruger jeg flittigt eksempler fra min bog i andre sammenhænge end dagtilbud.

Mit arbejde er kendetegnet ved, at jeg 

  • er en fortrolig og erfaren sparringspartner
  • er en faciliterende, inkluderende og engageret supervisor og underviser
  • skaber psykologisk tryghed og styrker relationerne
  • bygger bro fra læringsrummet til jeres praksis
  • tager udgangspunkt i hverdagens dilemmaer og oplevelser og hvis nødvendigt suppleret med et solidt fundament af teorier og forskning

Jeg guider jer i, at

  • få blik for jeres styrker og få dem mere i spil
  • kigge på jer selv både udefra og indefra, forstyrre jeres autopilot og tage stilling til jeres adfærd og menneskesyn. Med denne tilgang øger I indsigten i jeres kolleger og jer selv
  • få blik for og italesætte elefanterne – de uhensigtsmæssige vaner, dynamikker og ikke afsluttede konflikter, som påvirker vores trivsel og resultater negativt 

Trivsel er et udtryk for velbefindende,
der giver det enkelte menneske følelsen af
overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet.

Fordelene ved trivsel på arbejdspladsen er større
engagement, lavere sygefravær, fastholdelse i jobbet
og et psykologisk trygt fællesskab.

Tre centrale psykologiske behov er afgørende for vores trivsel: autonomi, samhørighed og kompetence (Deci & Ryan).